Klart med remiss och ersättning för coronatester

Ett samtal och sedan en anmälan i en app. Det ska räcka för att få remiss för att testa sig för covid-19 på någon av teststationerna som Infosolutions driver i samarbete med Folkhälsomyndigheten.

Nu ska allt var klart för testning av vård- och omsorgspersonal. Direktiven från Region Stockholm är att verksamhetens chef ska ringa in och lämna namn och personnummer på sina anställda. Det ska göra att rätt grupp ska få testa om de har covid-19 eller inte.

Instruktioner till arbetsgivare: 

  • Verksamhetens ansvarige ska ringa telefonnummer: 08-123 42 600 och välja knappval 7.
  • Ange medarbetarens namn, personnummer och nummer till medarbetarens smartphone.
  • Därefter kan medarbetaren logga in på appen Alltid öppet och själv begära ut sin remiss.
  • Öppettider: vardagar klockan 8 – 17.  

Telefonnumret går till Region Stockholm och SLSOs virtuella husläkarmottagning (HLM Online) som driver appen Alltid öppet. Appen finns att ladda ner där appar finns. Samma app ska användas för teststationerna som för hemmatestning. 

Teststationerna finns vid Samtransbussarna vid Stockholmsmässan i Älvsjö, Lidl i Kungsängen, Lidl i Upplands Väsby, Opus bilprovning i Vallentuna och Lidl i Fruängen. Läs mer på infosolutions.se

* * *

För praktiska frågor kring provtagning: Anna Apelgren, chef för kundservice, Infosolutions, anna.apelgren@infosolutions.se. Tel:  070-783 90 27

För frågor kring avtal och bakgrund till initiativet att starta mobila testcenter: Alex Stendahl, vd InfoSolutions, alex@infosolutions.se Tel: 070-855 61 14

Kommunikation och pressfrågor, kontakta Hanna Brodda,  hanna.brodda@mediefy.se  Tel: 070-4834300