Flygpersonal sadlar om och arbetar med covid-19-testning

Resenäringen har drabbats hårt under coronapandemin. Flyget är en av de branscher som drabbats hårdast och har tvingats permittera och säga upp stora delar av sin personalstyrka när flygplanen står på marken. Personal från dessa branscher lider svårt i pandemin.

Några som blivit drabbade av motgångarna i flygindustrin är Helena Lambert, Annica Westin och Maria Forslin som tidigare varit kollegor på Braathens Regional Airlines. Nu har de sadlat om och arbetar i InfoSolutions storskaliga nationella testverksamhet för covid-19.

– Jag blev arbetslös och fick arbete på grund av samma virus, berättar Annica Westin som fick avsluta sin anställning som Styrman på SAS i oktober 2020.

Precis innan corona såg framtiden ljus ut för flygbranschen och ekonomin rullade på rätt bra, men sen fick det en helt annan vändning.

– Jag flög ner de sista flygplanen till Storbritannien i mars 2020 för att de skulle placeras i malpåse, berättar Helena Lambert, tidigare pilot på Braathens Regional Airlines.

Helena Lambert fick, under en hundpromenad med sin vän som arbetar på InfoSolutions, höra om konceptet kring egenprovtagning som företaget byggde upp i början av pandemin. InfoSolutions hade tvingats ställa om sin verksamhet för att bidra till att minska smittan i landet med sin tekniska infrastruktur för vården.

”Jag kan hjälpa till!” Var Helena Lamberts första tanke när hon hörde om InfoSolutions pressade situation. Sagt och gjort, i juni 2020 började Helena som projektledare för InfoSolutions covidverksamhet. Idag arbetar Helena med att utveckla intern kommunikation och kravställning av remiss- och svarssystemet LabPortalen som används bland annat i covidprojektet.

Det gäller att ta för sig och visa vad man går för. Vi piloter har många delar som kan vara användbara inom andra områden. Man kan inte förstå allt på en gång, men på InfoSolutions så finns otroligt hjälpsamma kollegor som tar sig tid att förklara och visa.

Helena Lambert

Några månader senare blev även Maria Forslin en del av InfoSolutions-teamet och arbetar med avvikelser i covidverksamheten. Marias tidigare erfarenheter som flygvärdinna samt administrativa arbete med schemaläggning av kabinpersonal och piloter har hon användning för i sin nya roll på InfoSolutions.

Det jag har med mig är framförallt det förebyggande tänket och att arbeta med många olika människor. Idag har jag daglig kontakt med regionerna, apoteken och labben kring avvikelser vilket kräver bra kommunikation. 

Maria Forslin

Eftersom Maria Forslin är van vid detektivarbete och problemlösning kring den detaljerade schemaläggningen i flygbranschen är hon rätt person att arbeta med avvikelser.

– På InfoSolutions finns det vänliga, fantastiska människor som alla vill dra åt samma håll och göra sitt yttersta. Man månar om varandra och är hjälpsamma. Den familjära känslan som finns på InfoSolutions känner jag igen från Braathens Regional Airlines, säger Maria Forslin.

Annica Westin har varit pilot i 30 år och flugit tung luftfart både med Sverige och USA som bas. Sedan december 2020 är Annica kvalitetsansvarig i covidverksamheten och följer upp åtgärder för hantering av avvikelser.

– Jag vill tacka InfoSolutions som trodde på oss och vågade satsa. Många andra arbetsgivare är rädda att vi ska försvinna så fort det finns flygjobb igen, säger Annica Westin. Eftersom piloter ofta inte har någon annan utbildning än pilotutbildningen att luta sig tillbaka på, är jag glad att det finns företag som InfoSolutions som faktiskt ser egenskaper som kan passa för andra typer av arbetsuppgifter. 

I flygbranschen liksom i vårdbranschen är det naturligt att arbeta med kvalitetsarbete, rapportering och förebyggande åtgärder. Att vara noggrann, ha huvudet på skaft och sinne för detaljer lämpar sig väl i covidprojektet där avvikelser behöver hanteras.

Framtiden är oviss för personal i många branscher på grund av coronapandemin. Det är inte första gången flygbranschen går igenom motgångar och tvingas göra sig av med personal.

Att vara pilot är en passion, men inte alltid lätt att få jobb. Jag hade gärna flugit i 20 år till men som situationen ser ut idag är det inte möjligt.

Helena Lambert

På InfoSolutions fortsätter arbetet med den storskaliga nationella testverksamheten för covid-19 på uppdrag av Folkhälsomyndigheten hela 2021. Lösningen har tillhandahållit över 1000 arbetstillfällen och räddat många som riskerat permittering och arbetslöshet.


För praktiska frågor kring provtagning, kontakta Anna Apelgren, Operativ chef för den nationella testverksamheten på InfoSolutions, anna.apelgren@infosolutions.se. Tel:  070-783 90 27.

För frågor kring avtal och bakgrund till initiativet att starta mobila testcenter, kontakta Alex Stendahl, VD på InfoSolutions, alex@infosolutions.se Tel: 070-855 61 14.

För kommunikation och pressfrågor, kontakta Hanna Brodda,  hanna.brodda@mediefy.se  Tel: 070-4834300.